Kano model

< Alle onderwerpen

Het succes van een product of dienst wordt in laatste instantie bepaald door wat de klant ervan vindt. Drie soorten eigenschappen beïnvloeden de klantperceptie. Met het Kano-model zijn ze eenvoudig te traceren.

Het Kano-model is een theorie voor productontwikkeling en de klanttevredenheid ontwikkeld in de jaren 80 door professor Noriaki Kano, die de voorkeuren van klanten indeelt in vijf categorieën.

Basis behoeften: Deze behoeften worden meestal niet uitgesproken of alleen als klacht.

Performance: Des te meer, des te beter.

Delighters / Wow factor:  De klant verwacht het niet, maar is er zeer blij mee. Ook deze behoeften worden meestal niet uitgesproken

Klantbehoeften veranderen over tijd, dus blijf periodiek evalueren!

Instrument dat kan worden gebruikt om de ‘Critical to
Quality’ kenmerken van een product te achterhalen. Er zijn
drie categorien waarop een product kenmerk wordt
beoordeeld door de klant.
Must be: Basisbehoeften: Deze produktkarakteristieken moet het product
hebben, anders gaat de klant weg.
More is better: Performance: Hoe beter we deze behoeftes invullen, hoe
tevredener de klant is.

Delighter: die kwaliteiten die de klant had niet verwacht,
maar kreeg als bonus.

Call Now Button

X